Følg Ricoh Norge AS

Uten innovasjon vil en tredjedel av mindre bedrifter i Europa bedrifter gå konkurs innen 2020

Pressemelding   •   okt 09, 2018 16:18 CEST

Europas små og mellomstore bedrifter (SMB) står i fare for å bli offer for digitale oveltninger, nye forskrifter og økonomiske kursendringer. Ifølge ny forskning sponset av Ricoh Europa, sier 34% av de 3 000 europeiske SMB-lederne som deltok i undersøkelsen, at de kommer til å gå konkurs innen 2020 om de ikke lykkes i å være innovative i møte med de digitale endingene.

Når 56% prøver å øke fortjenesten sin og 54% forsøker å skape vekst i virksomheten må små og mellomstore bedrifter være klare til å utfordre tradisjonelle oppfatninger om vekst. Selv om 92% anerkjenner påvirkningen digitale endringer vil ha på deres sektor, er 59% fortsatt ikke forbered til å utnytte fordelene. I tillegg mener en fjerdedel at de ikke vil være i stand til å respondere raskt nok på endringer i offentlig reguleringer og 20 % på økt automatisering de neste to årene.

David Mills, CEO i Ricoh Europa, sier: «Forskning kan fungere som en vekker, men den virkelig gode nyheten er at ledere for små og mellomstore bedrifter er svært bevisste på endringene som skjer i deres markeder og på sitt behov for innovasjon. Tiden er inne for å være proaktive i møte med endringene. Bedrifter som feilvurderer strategiske risikoer og hvordan de bør tilpasse prosessene sine overlater fremtiden sin til tilfeldighetene.»

Studien avdekker tre områder hvor små og middels store bedrifter bør ty til teknologien for hjelp:

  • 1.Små og middels store bedrifter bør styrke forholdet til kundene sine gjennom å bruke teknologien til å legge til rette for produkt og tjenesteutvikling. 54% ser at de bør utvikle eksisterende kundeforhold.
  • 2.Små og middels store bedrifter må bruke smartere teknologi på arbeidsplassen for å endre prosesser, forbedre tilpasningsdyktigheten sin og effektivisere. 74% av ledere mener teknologi hjelper dem å være mer innovative.
  • 3.Små og middels store bedrifter må utnytte potensialet til talentfulle enkeltpersoner ved å ta i bruk teknologi somhjelper dem til å utvikle kreativ tankegang. 42% ønsker å legge til rette for å eksperimentere for å se om ideer er suksessfulle.

Damia Belles, som er del av IT-teamet i motehuset Happy Punt, en kunde av Ricoh med hovedkvarter i Spania og Portugal, har sett selskapets tilnærming til innovasjon.

«Vår tilnærming til innovasjon har tidligere handlet om små endringer som forbedrer arbeidsmåtene våre», forteller Belles. «Men nå ser vi etter større og mer meningsfulle måter å fornye oss på. For å tilegne oss avgjørende kunnskap om teknologier i bransjen, samarbeider vi tett med bedrifter og universiteter. Dette har ført til en av de mest spennende periodene selskapet vårt har opplevd, når vi nå jobber med en bedrift for å bruke nanoteknologi sammen med tekstilene våre.»

Davis Mills konkluderer med at: «Vi jobber med små og middels store bedrifter over hele Europa som allerede ser fordelene av å se innovasjon fra en ny vinkel. Enten det gjelder å strømlinjeforme prosesser for å kunne få nye produkter ut på markedet på halve tiden, ved hjelp av skybaserte tjenester for å få fortgang i prosesser eller eksperimenter via nye måter å engasjere kunder og ansatte. De mest innovasjonsrettede små og middels store bedriftene gjør det bedre i konkurranse med større rivaler.»

Finn ut mer på: http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/no/generation-innovate/

Ricoh legger til rette for digitale arbeidsplasser ved hjelp av innovative teknologier og tjenester som lar ansatte jobbe smartere. I mer enn 80 år har Ricoh vært pådriver for innovasjon, og er i dag en ledende leverandør av løsninger innen dokumenthåndtering, møteromsløsninger, IT-tjenester, kommersielt og industrielt trykk, digitale kameraer og industrielle systemer.

Ricoh-gruppen har hovedkvarter i Tokyo og opererer i rundt 200 land og regioner. Ved slutten av regnskapsåret i mars 2017 hadde Ricoh-gruppen en omsetning på verdensbasis på 2 028 milliarder yen (tilsvarende 18,2 milliarder USD).